Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту серед педагогів
1. Оптимізуйте сон і харчування.
2. Розвивайте свої загальнонавчальні та інтелектуальні вміння. Максимально продуктивно працюйте з текстами. Зберігайте конспекти, методичні розробки,плани в електронному вигляді. Ясно, коротко і чітко формулюйте питання та відповіді. Домагайтеся цього від учнів і колег.
3. Формулюйте та уточнюйте свої цілі (життєві, стратегічні, поточні, оперативні). Оцінюйте всі витрати часу і дії за вкладом, який він має у досягненні вашого «дерева» цілей.
4. Виробляйте в себе «відчуття часу» і «відчуття ефективності». Прагніть робити звичні речі швидше та ефективніше. Одержуйте задоволення від швидко і якісно зробленої роботи, від раціонального використання кожної години.
5. Робіть перспективні й поточні записи. «Матеріалізуйте», тобто записуйте всі свої думки та завдання. Складіть різні списки, зберігайте і регулярно коригуйте їх (список поточних справ, список необхідних покупок, список речей у дорогу тощо).
- невмінння відмовляти і говорити «НІ»;
- звичка хапатися за все і одразу;
- неправильна оцінка строків та обсягів робіт;
- бажання завжди бути корисним і допомагати всім;
- природна повільність;
- відсутність звички вести системні записи;
- надмірна товариськість;
- небажання встанавливать dead line для завдання/роботи;
- звичка приступати до роботи, не забезпечивши себе всім необхідним;
- невмінння розставляти пріоритети;
- нестача відпочинку (постійний сонно-віджатий стан);
- звичка цілком покладатися на пам'ять;
- природна неуважність;
- звичка відкладати щоденні справи на вечір;
- невміння слідкувати за виконанням програм та планів.
- затримка при виході із дому (ключі забували вдома?);
- затримка у дорозі (черга на маршрутку);
- балаканина з колегами (типу комунікація);
- несправності з комп'ютером і доступом до Інтернет;
- наради;
- пошук папок, ручок тощо (пошук чашки для кави);
- телефонні дзвінки;
- відвідувачі;
- прослуховування повідомлень голосової пошти тощо.
Будь-який педагог, який уміє керувати своїм часом, має більше шансів досягти своїх цілей. Додержуйтеся цих порад, і ваше життя стане цікавішим, повноціннішим і продуктивнішим.
6. Плануйте свій час. Плануйте просто і гнучко. Не будьте «рабом» планів. Будь-який план — не самоціль, а засіб досягнення справжніх цілей. Технологія планування може бути такою: спочатку складіть річну циклограму (події, справи і питання, які напевно будуть протягом року); потім — тижневу циклограму (режим життя і роботи, справи, що повторюються щотижня). Приблизно 70 % часу підлягає плануванню. Решту 30 % відведіть на непередбачені справи. Плануйте день з вечора. Не перевантажуйте щоденні плани. Щоденник завжди носіть із собою.
7. Виділяйте найважливіші справи. Починайте з них, приділяйте їм кращий час і сили. Селектуйте та класифікуйте всі справи за важливістю та терміновістю (матриця Ейзенхауера — справи: важливі-термінові, важливі-нетермінові, неважливі-термінові тощо).
8. Контролюйте себе. Частіше ставте собі питання на зразок: «Чим я зараз зайнятий?», «Навіщо я це роблю?»,«Це дійсно необхідно зараз робити?». Рефлексія власної діяльності з аналізом і висновками — надійний спосіб набути впевненості у своїх силах, а отже, і високої результативності.
9. Встановлюйте власні строки виконання завдання (red line). Ніхто не любить строки виконання роботи{died line), що викликають стрес, погіршують настрій, підсилюють занепокоєння та напруження. Надійний спосіб усунення частини цих переживань — встановлення власних, більш ранніх, строків виконання.
10. Робіть ретроспективний аналіз прожитого часу. Оцінюйте їхню продуктивність часу за трьома категоріями: раціонально, малораціонально, нераціонально.
11. Будьте завжди готовими до зустрічі з потрібними людьми. Ловіть вдалі можливості. Згадуйте про потрібну справу у потрібний час. Відведіть у щоденнику окремі сторінки за кількістю людей, з якими ви спілкуєтеся частіше. Накопичуйте питання для обговорення з ними на випадок планової або випадкової зустрічі.
12. Удосконалюйте телефонні переговори. Плануйте телефонні дзвінки за часом. Окресліть зміст майбутньої розмови по телефону.
13. Максимально використовуйте можливості свого мобільного телефону. Навчіться впевнено оперувати ним: записною книжкою, будильником, сигналами для нагадувань тощо. Частіше користуйтеся диктофоном для запису виступів, переговорів, інструктажів, матеріалів нарад, а також власних думок, ідей тощо.
14. Не дозволяйте собі відкладати справи під різними приводами. Будьте реалістичними і вимогливими до себе. Систематизуйте роботу. Намагайтеся уникати зволікання — головного ворога продуктивності. Поєднуйте і структуруйте справи за змістом, місцем, часом тощо. Немає системи — немає результату.
15. Визначте внутрішніх і зовнішніх «убивць» вашого часу.
Серед внутрішніх перешкод можна відзначити: перешкоди зовні — це плоди нашого шкільного та сімейного оточення; люди і події, що відволікають увагу і позбавляють контролю над часом.
16. Навчіться швидко перемикатися. Умійте відриватися від однієї справи і без зволікання переключатися на іншу, більш важливу і термінову.
17. Використовуйте «метод подвоєння». Продумайте, які справи можна робити одночасно, не знижуючи їхньої результативності. Водночас умійте зосередитися на одній справі, якщо вона вимагає особливої уваги, і намагайтеся не змішувати її з іншими.
18. Делегуйте повноваження і перекладайте обов'язки.
19. Працюйте у групі і з групою. Непотрібно боятися передавати частину роботи іншим членам групи. Переконайтеся, що всі виконавці розуміють завдання, знають строки і здатні відповідати за їхнє виконання. Приділяйте час інструктажу і навчанню персоналу.
20. Створіть собі позитивний ТМ-імідж. Оточуючі (колеги, учні, батьки і, звичайно, адміністрація) повинні знати, що ви цінуєте свій і чужий час, нічого не забуваєте і завжди домагаєтеся поставлених цілей.
21. Намагайтеся не перевтомлюватися. Виділяйте час не тільки для важливих справ, але й для відпочинку і роздумів. Обміркуйте свої недавні досягнення і впевніться, що ви почуваєте себе добре.
22. Заохочуйте себе. Виконавши яку-небудь справу (особливо важливу), виділіть час, щоб заохотити себе за роботу. Наприклад, влаштуйте шопінг.
23. Карайте себе. Ви підвищите результативність своєї роботи, якщо запровадите для себе штрафні санкції на випадок, якщо не упораєтеся із запланованими справами.
24. Живіть «тут і зараз». Пам'ятайте, що життя — це «мить між минулим і майбутнім». По можливості не відкладайте нічого «на потім». Живіть повноцінним, емоційним і насиченим життям. Відвідуйте спектаклі і концерти. Приймайте гостей і самі ходіть у гості. Умійте знаходити і цінувати маленькі радості, спілкування з друзями, сім'єю тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий